Business Consultancy

Bij Buro Flevo vinden we alle data waardevol, of het nu een klantsysteem is of de kassabon met de krabbel die onder in een la ligt. Alle data, hoe onnozel het ook kan lijken, kan van waarde zijn voor jouw bedrijf. Als je dat als ondernemer niet inziet dan laat je een grote kans liggen. Slimme ondernemers kunnen veel waarde uit data halen door er op een andere manier naar te kijken.

Wat kun je dan met die data?

Denk eens aan alle data die jij hebt verzameld op je harde schijf en al die papieren dossiers die in je kast liggen. Op basis van al die aanwezige informatie kun je beslissingen nemen, beslissingen die je eerder alleen op gevoel nam.

Keuzes die onder te verdelen zijn in twee stromen namelijk: beslissingen nemen waardoor je efficiënter kunt werken – je neemt bijvoorbeeld beslissingen waardoor je geld kunt besparen. Of je wilt groeien – je bent opzoek naar een nieuw klantsegment. Voor beide stromen geldt dat dit het liefst in overzichtelijke rapportages en of dashboards inzichtelijk moet worden. Zodat je de data en jouw gevoel kunt combineren.

Databronnen en waardestromen

Bij Buro Flevo vullen we hiervoor het business model canvas in, maar dan met de databronnen die bij elk vakje horen. Dat klinkt heel spannend maar tijdens het invullen krijg je een overzicht van jouw bedrijf. Waardestromen worden duidelijk en je kunt tijdens het invullen ook gaten tegenkomen waar je iets aan kunt doen. Door het invullen van het canvas krijg je een helder beeld en ontdek je of jouw informatiemanagement goed geregeld is.

Wat levert het jou op?

Het kan je veel opleveren als databronnen goed met elkaar verbonden zijn en dat is het mooie van het canvas, je gaat de verbanden zien tussen de databronnen en de waarde stromen.

Denk bijvoorbeeld aan een debiteurenadministratie. Als de informatie die ze daar hebben ook inzichtelijk is bij de sales en after-sales, kan voorkomen worden dat problemen groter worden, of liever tijdig opgelost worden. Een voorbeeld van een efficiëntere organisatie door goed informatiemanagement.

Maak je de beloftes waar?

In het midden van het business model canvas staat misschien wel het belangrijkste vakje. De waarde propositie. En juist die wordt vaak vergeten. En al helemaal als het om data gaat.

Je maakt beloftes aan je klant, die heb je beschreven bij de value proposition. Maar maak jij die merkbelofte ook echt waar? En hoe weet je dat? Heb je een instrument om dit te meten?

Het business model canvas legt bloot hoe je dit kunt meten. Er zijn altijd wel databronnen die je hiervoor kunt gebruiken. Vaak moeten ze nog aan elkaar gekoppeld worden en samengebracht worden in een dashboard. Maar het is vaak minder ingewikkeld dan het lijkt.

Dus…

Het business model canvas is een hulpmiddel/tool om inzicht te krijgen in het reilen en zeilen binnen het bedrijf.  Met het canvas probeer je patronen te ontdekken en daar helpt de schatgraver van Buro Flevo natuurlijk graag bij.

Heb je jouw business model al ingevuld en wil je deze verder uitdiepen dan bieden wij ook een inspiratiesessie ‘van categorie naar combinatie’ aan.