Wat ik zelf heb geleerd van de afgelopen vijf jaar? Wat ik vooral heb gezien, is dat zelfredzaamheid in de wereld van ICT een grote rol speelt. En het klopt ook, soms moet je gewoon dingen proberen. Voor veel van onze klanten heeft dit in ieder geval nieuwe deuren geopend.
Natuurlijk zijn er soms mislukkingen: bedrijven schaffen producten en software aan die niet goed in een zakelijke omgeving functioneren. Dat is tegenwoordig ook direct de valkuil: de technologie is zo ver ontwikkeld dat je geen expert hoeft te zijn om ICT in te richten in je bedrijf.
De ‘aan’ knop
De richting die wij zijn ingeslagen met informatie management, is een relatief nieuwe richting in ICT land. Hoe zet je je database ‘aan’? Er is geen duidelijke knop en met een beetje pionieren kom je niet direct verder. We zijn op een boot gestapt met een vooralsnog onbekende bestemming.
Een reis maken
Ook in ons bedrijf hebben we dan ook gemerkt dat informatiemanagement een ‘reis’ op zich is. Informatie omzetten in dashboards of waardevolle leads blijkt nog niet zo simpel. Vaak zijn er op technisch gebied nog wat hordes te nemen, en de gebruiker ziet niet direct wat de mogelijkheden zijn.
Zoeken naar de schatten
In het zoeken naar de schatten zijn we zelf vaak door de modder gegaan. Met de hand zoeken naar iets, op gevoel of volgens een redenering. Op een gegeven moment kwamen de eerste resultaten. Een mooie aanmoediging om vooral verder te zoeken en te automatiseren.
Voldoende middelen
Vorige week was ik op de Big Data Expo, een event waar voor studenten en grote namen veel te halen was. Grote banken waren aanwezig, net als de alom bekende webshops. Ik kreeg al snel de indruk dat de aanwezige MKB-ers nog niet over de middelen beschikten om ons een flink aan de gang te zetten.
Handarbeid
Wat ik me daarna afvroeg: drijft big data op handarbeid? In eerste instantie waarschijnlijk wel. We hebben nu in ons eigen bedrijf bestaande tools en software zover gekregen dat we zinnige informatie uit systemen krijgen. Niet ingewikkeld én functioneel. Het gebeurt met vallen en opstaan en het is tijdrovend werk.
Rode lijn zichtbaar
Tijdens de trajecten die we nu als Buro Flevo mogen draaien, zien we nog steeds dat we geen kant en klare dienstverlening bieden. Niet alle knoppen zitten bij elk bedrijf op dezelfde plek, maar er is inmiddels een rode lijn aan het ontstaan. Is er sprake van succes, dan kiezen we voor een terugkerende aanpak.
Begin op tijd
Voorlopig zullen we nog wel eens op de omgekeerde prullenbak naast de gebruiker gaan zitten. Even meekijken, zien hoe ze het aanpakken. Eén ding weet ik inmiddels zeker: hoe langer je wacht met het gebruiken van je data, hoe duurder het gaat worden. Begin daarom op tijd met pionieren.