Je vindt het lastig om continu relevant te zijn voor je klanten. De marketingafdeling komt weliswaar met prikkelende ideeën en verrassende acties, maar welke informatie sturen jullie nu op welk moment? De data die klanten bij je achterlaten, kan je hier meer inzicht in geven.

Het opslaan van data doe je al een tijdje. Sterker nog, je beschikt inmiddels over een enorme hoeveelheid data. Wat ga je er nu uiteindelijk mee doen? Maak dat duidelijk voor jezelf.

Want wie relevant wil blijven, moet nu al bezig zijn met het verzamelen van de juiste bronnen.

Relevante informatie

Ik noem het theater dat wij hebben geholpen nog eens als voorbeeld. Zij investeerden nog niet zo lang geleden in een eigen Wi-Fi netwerk. Een slimme keuze, want op deze manier hoeven ze data die bezoekers bij ze achterlaten niet op een later moment terug te kopen. Wat ze bijvoorbeeld wilden weten, was het aantal bezoekers in het theater op één avond. En wat ze nu ook weten, is welke typen smartphones hun bezoekers bezitten. Dat varieert van een verouderd LG model tot de nieuwste iPhone. Geen relevante informatie denk je? Dat is het dus juist wél.

Categorieën bepalen

De truc zit ‘m in het trekken van conclusies op basis van de juiste bronnen. Verdeel mensen in bepaalde categorieën. Denk bijvoorbeeld aan het bestedingspatroon van de mensen die naar zo’n theater komen. Welke bezoekers van het theater gaan na afloop van de voorstelling direct naar huis en welke blijven nog even hangen in de foyer? Stem daar je boodschappen op af. Stuur die laatste groep op het juiste moment het bericht dat het restaurant op de avond dat zij een voorstelling bezoeken, tot 12 uur geopend is. Kortom: Zorg dat je relevante berichten stuurt, op het juiste moment.

Patroon

Probeer een patroon te ontdekken in de gegevens die je voor handen hebt. Zelf krijg je toch ook het liefst alleen maar relevante berichten? Van de winkel waar je gisteren een nieuw paar schoenen hebt aangeschaft, wil je niet vandaag nog een speciale korting ontvangen.

Voorsorteren

Relevante berichtgeving, daar wil je je doelgroep in voorzien. En weet je, het is goed om er in ieder geval alvast over na te denken en de data te blijven verzamelen. Kijk wel steeds met een scherper oog wélke data je nodig denkt te hebben. Op die manier ben je voorbereid: je hebt voorgesorteerd op relevante berichten voor je klanten en je doelgroep. Wie alle voorgaande gegevens heeft gemist, beschikt over een veel korter track record. En inderdaad: zo iemand is meteen veel minder relevant voor de doelgroep.

Samen stappen zetten

Vind je het lastig te bepalen welke data jij het beste kunt gaan veredelen? We kunnen hier als je wilt met jou naar kijken. Samen bekijken we de stappen die jouw bedrijf nog kan zetten. Samen maken we datgene wat je doet, nog relevanter voor je klanten.