Ons dagelijkse werk met plezier uitvoeren, dat doen we het liefst allemaal. Werk dat ook nog eens een flinke portie energie oplevert, dat voldoet nog beter aan het ideaalplaatje. Soms is het goed om daarvoor pas op de plaats te maken, jezelf af te vragen waar je toegevoegde waarde ligt binnen het bedrijf waarvoor je werkt. Dat ervaarde ik zelf, een paar jaar geleden in mijn werk voor Flevo ict.
Ik vond het tijd voor een analyse: wat doen we nu precies als bedrijf en hoe plakken we er een eenvoudig label op dat voor alle betrokkenen helder is? Binnen de zakelijke dienstverlening is dit niet altijd eenvoudig. Wat ik heb gemerkt, is dat het heel verhelderend kan zijn om dit op papier te zetten, ook voor jezelf. Het gevolg voor mij? Mijn rol veranderde drastisch.
Gratis tijd weggeven: zonde
Het werd me namelijk steeds duidelijker dat als we ons bedrijf toekomstbestendig wilden houden, we onze dienstverlening anders moesten insteken. Voorheen zorgde ik dat we tot een goede deal met klanten kwamen. Ieder jaar voerde ik gesprekken met klanten over onze rol binnen deze IT-bedrijven. Wat er gebeurde, was dat ik alle goede adviezen aan het begin van ieder gesprek al weggaf. Tijd die gratis werd weggegeven. Dat was lange tijd goed gegaan, omdat er voldoende marge op onze producten zat. Totdat dit veranderde. Het zorgde dat ik steeds minder energie kreeg van mijn werk, ook omdat ik zag dat het steeds minder opleverde.
Kantelpunt
Van het aanbieden en verkopen van diensten verschoof mijn rol naar die van virtuele ICT-manager. Ik ben bedrijven gaan ondersteunen met advies en kwam daardoor naast ze te staan, in plaats van erboven. Klanten gingen mij zien als een personeelslid. Dat vond ik een heel mooi kantelpunt. Zij zien en begrijpen steeds beter waarom een rol zoals die van mij verandert. Bedrijven gaan heel specifiek kijken waarmee we toegevoegde waarde leveren en waarvoor ze willen betalen. Wat er in mijn geval gebeurde, was dat ik de katalysator werd tussen de techniek en de business unit van een bedrijf.
Bewaren, veredelen en gebruiken
Een andere rol gaan vervullen voor je klant doe je natuurlijk niet zomaar. Je wilt eerst weten wat het oplevert en welke behoefte je klanten hebben. Een business model canvas is een tool die mij hierbij erg geholpen heeft. We hebben met Flevo ict inzichtelijk gemaakt welke waarde wij toevoegen en welk werk ons energie geeft. En wat bleek? Door ons hier nog beter op te focussen, veranderden we niet alleen ons eigen werk maar ook dat van onze klant. En dat levert energie op voor ondernemers of managers, in plaats dat het ze energie kóst. Weet dus waarvan jezelf energie krijgt en wat energieslurpers zijn. Als je dit helder kunt opschrijven, ben je ook veel beter in staat er iets mee te doen. Dat zeg ik nu ook tegen klanten. Daar begint het.
Business model canvas
Wat ik doe, is meer dan een technisch kunstje. Zoek je een manier om voor je bedrijf inzichtelijk te maken wat jullie doen en waar jullie naartoe willen? Maak dan gebruik van zo’n business model canvas. Het heeft mij in ieder geval heel erg geholpen. Sterker nog, het leidde tot het oprichten van Buro Flevo.