Buro Flevo weet big data succesvol in te zetten voor betere bedrijfsresultaten.

Wij zien de ongekende waarde van informatie binnen bedrijven. Niet alleen grote organisaties maar zeker ook binnen het MKB. In de afgelopen jaren heeft ieder bedrijf een enorme schat aan informatie opgebouwd. Wie hiervan de waarde inziet en slim te werk gaat zal tot verrassende inzichten komen.

Bij Buro Flevo grijpen we deze kans met beide handen aan. We brengen data samen en gaan samen op zoek naar nieuwe mogelijkheden. We helpen met de ontwikkeling en implementatie van een passende strategie.

Wat is big data?

Bij Big data gaat het niet om het volume maar om het slim combineren van verschillende databronnen. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden zijn oplossingen vaak eenvoudig en hoeft data helemaal niet complex te zijn. Er zijn veel databronnen beschikbaar waarmee vernieuwende of realtime inzichten verkregen kunnen worden. Dit kunnen externe, interne of nieuwe databronnen zijn, maar veel informatie is vaak al beschikbaar zonder dat er optimaal gebruik van wordt gemaakt.

Welke data is direct beschikbaar?

In veel bedrijven schuilt een schat aan informatie waar veel uit te halen valt. Deze waardevolle data die vaak door de jaren heen is opgebouwd zou voor veel meer doeleinden gebruikt kunnen worden. Toch gebeurt dit vaak niet, omdat de verschillende systemen vaak niet met elkaar gekoppeld zijn. Een eerste stap op weg naar een goede big data strategie is het combineren en koppelen van de bestaande databronnen. Dit kan al snel verrassende inzichten opleveren.

Samenwerken

Big data gaat de gehele organisatie aan. Het is dus van belang dat ook op strategisch niveau beleid ontwikkeld wordt. Doordat big data de alle lagen en afdelingen van een organisatie raakt is het van belang de krachten te bundelen en een multidisciplinair team samen te stellen. Met input vanuit alle verschillende invalshoeken kunnen oplossingen ontwikkeld worden die zullen bijdragen aan het functioneren van de gehele organisatie.

Communicatie

Big data zal zorgen voor een cultuuromslag in de organisatie. Het is daarom van groot belang om er tijdens dit veranderproces voor te zorgen dat de hele organisatie op de hoogte gehouden wordt en iedereen weet wat er speelt. Veel partijen zullen betrokken zijn en in het traject moeten samenwerken hierbij mag niemand over het hoofd gezien worden.

Denk lange en korte termijn

Een goede big data strategie geldt voor lange termijn en kan bepalend zijn voor de koers van een organisatie. Naast resultaten op langere termijn is het belangrijk om ook al direct op zoek te gaan quick wins die de organisatie al op korte termijn verder kunnen helpen. Het leren kennen van de mogelijkheden die big data met zich mee brengt is een proces waarin veel te ontdekken valt. Het past hierbij om veel te experimenteren en door vallen en opstaan de weg te vinden die het beste past bij de organisatie.

Focus

Wanneer iedereen de big data mindset tussen de oren heeft zullen er van alle kanten verschillende geweldige ideeën ontstaan. Het ene idee waarschijnlijk nog mooier dan het ander. De kunst is nu om ondanks alles wat er op je af komt gefocust te blijven en niet te verdwalen. Inventariseer alle ideeën en stel de juiste prioriteiten. Welke oplossingen leveren de grootste meerwaarde, op welke termijn en wat is de slagingskans? Start met kleine behapbare projecten zodat het geen probleem is om te experimenteren.

Maatwerk

Voor iedere organisatie is biedt big data andere oplossingen en kansen en iedere organisatie zal hier op haar eigen manier mee omgaan. Er is geen one size fits all oplossing waarmee je direct aan de slag kan. Het is een interessant en uitdagend veranderproces dat veel bedrijven de komende jaren bezig zal houden. Bouw stap voor stap aan de slimme data gestuurde processen waarin beslissingen genomen worden op basis van actuele informatie.