Herken je dat? Ouders die alle obstakels voor hun kinderen wegnemen. Ze vegen zogezegd het paadje volledig voor ze schoon. Curling jeugd is de opvolger van de Patatgeneratie en Generatie X, -Y, -Z. Met een zekere mate van vanzelfsprekendheid zijn deze kinderen gaan denken dat dingen altijd goed en vanzelf gaan. Gevolg: Kinderen weten niet meer hoe te handelen bij tegenslag en leren onvoldoende verantwoording te nemen voor de dingen die ze doen.
Bij jouw klanten kun je dit ook zien,
Tenminste, als jij je net zo opstelt als één van die curlingouders. Een klant heeft een verwachting, een opdracht die uitgevoerd moet worden. Vaak een probleem dat oplossing nodig heeft. Vervolgens doen we er als bedrijf vaak alles aan om dit voor de klant te bewerkstelligen. Maar stel jezelf eens de vraag of dit wel altijd zo terecht is?
‘Niet altijd’ denken we bij Buro Flevo. Waar we vroeger een generiek product of dienst toepasten bij alle klanten, wil een klant nu een product of dienst die haarfijn past bij zijn bedrijf of werkwijze. Een maatwerkoplossing en niet een product of dienst die bij iedereen hetzelfde is.
Kun je voldoen aan iedere klantwens?
Door alle technische ontwikkelingen is de schaalbaarheid zo geworden dat we prima aan specifieke vragen kunnen voldoen. Met informatiemanagement is het mogelijk om een klantbeleving te creëren die veel meer vanzelfsprekend is en past bij het gevoel van de klant. De klant verwacht vooral dat jij klantgericht, en niet productgericht bent en dus oog hebt voor al zijn of haar behoeften en daar je aanbod ook op af zal stemmen.
“Curlingouders willen alles leuk maken voor hun kinderen en daardoor leren ze niet hoe ze zich later moeten redden – Gun de curling jeugd een teleurstelling”
Voor jouw klanten geldt natuurlijk dat je ze juist niet wilt teleurstellen, maar je wilt wel laten zien dat niet alles vanzelfsprekend is. Neem bijvoorbeeld de aanschaf van een firewall. Je laat het apparaat installeren en gaat ervan uit dat er nu niets meer mis kan gaan. Zo vanzelfsprekend is dat echt niet. Je kunt niet voorkomen dat een medewerker toch een schadelijke bijlage opent in een mailtje die door de firewall is geslipt. Een virus dat zo binnenkomt is onontkoombaar… Zelfs met de beste firewall. Toch gaat de klant ervan uit dat dit niet gaat gebeuren. Maar de klant zal zelf ook de juiste beslissingen moeten leren nemen.
Deze curling cultuur moet je voeden
Bezem vooral zoveel mogelijk obstakels weg voor je klanten. En doe dit zo efficiënt en slim mogelijk maar vergeet niet te laten zien aan je klanten wat je voor ze doet. Je kunt niet zelf alle verantwoordelijkheid voor je klant nemen, maar door mee te denken en aan bewustwording te werken kun je ze wel helpen.
Curling en informatiemanagement
Curlingouders willen het liefst alle obstakels voor hun kinderen zelf wegvegen. Maar wij zien liever dat die curling kinderen weer meer obstakels tegenkomen zodat ze hiermee leren omgaan en verantwoordelijkheid leren nemen.
Voor curling klanten is het daarentegen prima dat je een geëffend pad baant zonder obstakels. Dat is die persoonlijke service die ze van je verwachten. Maar hoe je dat je dat het beste kunt doen, en ook blijft volhouden? Informatiemanagement speelt een belangrijke rol waarmee we je graag helpen.
Kies je klant
Met onze methode kies je klant kom je er achter hoe jij kunt ontdekken welke klanten het beste bij je passen.
Je hebt jouw curlingklant waarvoor je keihard moet bezemenen, maar dat is inefficiënt en kost te veel effort.
- Dus… afscheid nemen van deze onrendabele klant óf.
- Het bezemen zo efficiënt mogelijk doen door het te automatiseren en zo obstakels weghalen zonder dat je nieuwe obstakels creëert.
Op 19 juli organiseren we hierover een workshop, er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar. Deelname is gratis.
Tot slot nog dit… Durf zelf ook fouten te maken
Het hoeft allemaal niet perfect te zijn, er mogen fouten gemaakt worden of je nu kind bent of een bedrijf. Van fouten leer je immers. Denk er daarom altijd aan om verwachtingen op een juiste manier te managen en als er iets mis gaat met goede oplossingen te komen.
[ccf_form id=”194″]