De digibeet bestaat niet meer in het tijdperk van digitalisering

Aug 5, 2019 Blogs

Iedereen maakt gebruik van digitalisering. Al is het maar wanneer je een foto maakt van een aanrijding en de schadefoto’s uploadt via de app naar je verzekeraar.

Data verzamelen doe je niet om het verzamelen, maar doe je omdat je apparaten gebruikt en daarmee data vastlegt zodat je deze op een ander moment weer kunt hergebruiken. Digitaliseren is iets wat we in onze bedrijven allemaal doen, misschien bewust maar vaak onbewust.

Toch loopt het bedrijfsleven achter met digitalisering, waar gaat het mis?

Heel veel digitalisering pas je niet toe, omdat je je er niet van bewust bent. Het zijn allemaal losse tools en je moet maar net met de juiste persoon praten die jou wijst op het bestaan van een tool. Een tool waarvan jij denkt, JA die moet ik ook gebruiken want dit past bij mijn bedrijf. Hierbij kan je denken aan de GPS tracker van de koerier, voor je track en trace code. Of een GPS tracker voor je planner zodat deze kan bijhouden waar de serviceauto’s zich bevinden (inclusief rijgedrag).

De clou is om te weten wat voor een tool je moet gaan gebruiken om te digitaliseren. Hierbij moet alles wel samenwerken want aan losse tools heb je niets als bedrijf. De data moet wel met elkaar verbonden zijn en voor jou werken en niet andersom.

Bedrijven moeten digitaliseren

Volgens de staatssecretaris van Economische Zaken heeft dit een topprioriteit. Het bedrijfsleven loopt namelijk enorm achter met digitaliseren. Door het een item op de agenda te maken is het te hopen dat bedrijven gaan nadenken over hoe het anders kan. Als jij namelijk ieder half jaar een pallet papier besteld of servicebonnen enz. dan is het tijd om te digitaliseren. Het uitprinten van bonnen, of het overtypen van bonnen zou niet meer moeten hoeven in deze tijd.

In de maakindustrie zien we dit echter nog veel. Een freesmachine wordt geprogrammeerd door de medewerkers maar de opdracht staat op een werkbon, de gewerkte uren worden hier handmatig bij geschreven. Dit kan en moet anders, want de administratie die normaliter de bonnen verwerkt kan prima ander werk doen.

digitalisering

Weerstand tegen digitalisering

Hier zie je dat er weerstand ontstaat tegen digitalisering. Je neemt immers werk uit handen bij de administratie waardoor de angst ontstaat dat banen verloren gaan. Dit is echter niet reëel, omdat het ook niet van goed ondernemerschap getuigt dat je jouw medewerkers werkbonnen laat overtypen om ze alleen maar aan het werk te houden.

Hoe krijg je dan toch jouw medewerkers mee als je wilt gaan digitaliseren?

Veranderen is moeilijk, tegenstanders vinden het eng en blijven het werk liever doen op de oude vertrouwde manier. Geef daarom als baas het goede voorbeeld en ruim je eigen bureau op en ga digitaal werken. Begin klein en laat medewerkers bijvoorbeeld samen werken aan één bestand en tag elkaar in een bestand.

Heb je een voorstander binnen je bedrijf, laat deze persoon een promotor zijn en het team betrekken bij de digitalisering. Vaak is het een kwestie van gewenning, werk je bijvoorbeeld met declaratielijsten laat die dan digitaal invullen en accepteer geen papieren declaraties meer.

Advies voor het bedrijfsleven

Begin klein met digitaliseren, kies een logisch startpunt om te beginnen. Zoals eerder genoemd, neem een gemeenschappelijk bestand waar niemand om heen kan. Zo ban je de oude werkwijze uit en wennen medewerkers aan de nieuwe werkwijze. Want…

Als je het oude schip in de Gouden Eeuw niet verbrandde gingen de ratten gewoon mee naar het nieuwe schip en was je alsnog zuur.

Wil je de boot niet missen?

Maak kennis met DIGITALISERING door het volgen van onze workshop. In deze workshop gaan we het hebben over de drie niveaus van digitalisering. De eerste twee niveaus zijn ‘downward compatible’ of ‘voortzetten van het huidige met verbeteringen’. Niveau drie is het loslaten van hoe je nu denkt en doet en de mogelijkheid om het weer anders op te pakken.

  1. De vanzelfsprekende digitalisering van gebruiksvoorwerpen
  2. De logische proces digitalisering
  3. Digitaliseren van je product of dienst

Wil jij ook de eerste concrete stap maken om te gaan digitaliseren en denk je gebruik te kunnen maken van de 50% korting regeling van Horizon? Vraag dan een voucher aan.