Je staat met je auto voor de wasstraat: ga je wel of niet kiezen voor het uitgebreide programma? Het uitgebreidere programma is duurder maar je kunt wellicht een wasbeurt overslaan deze maand.

Waarom zou de wasstraat met een extra vuilafstotend middel je auto willen behandelen? Het lijkt erop dat ze zich hiermee in de vingers snijden en omzet mislopen. Maar is dat ook echt zo?

Investeren

Het uitbreiden van je dienstverlening komt je omzet niet altijd ten goede. Echter, soms moet je iets doen waarmee je boven je concullega’s uitstijgt en waarmee je laat zien dat je goed bent in datgene wat je doet. Je investeert dan in een langdurige relatie met je klant.

Klantenbinding

Bij Buro Flevo werkt dat net zo. We bieden enkele diensten aan waarmee we onszelf intern beconcurreren. Denk maar aan de cloudoplossingen die we leveren en die het aanbod in de traditionele servers vanzelf terugschroeven. Met deze vorm van service weten we de klant wel meerjarig aan ons te binden voor andere diensten.

De klant komt terug

Iets verdienen aan de cloudoplossingen doen we inderdaad nagenoeg niet. De service die we aanbieden, past wel heel goed in het straatje van diensten van Buro Flevo. De klant komt vanzelf weer bij ons terug voor andere mogelijkheden uit datzelfde straatje. Verzamel nu al data over deze keuze van early adaptors, dan is het makkelijker om de grote groep te laten kiezen. Data roadmapping noemen we dit.

De boot

Wees er daarom op bedacht dat je continu blijft innoveren. Waar is jouw klant in de toekomst mee gebaat? Laat het gegeven dat je er nu zelf nog weinig mee verdient, even los. Neem als voorbeeld een schoonmaakbedrijf, dat industriële stofzuigerrobots laat rondrijden bij klanten. Is dit bedrijf zichzelf op deze manier intern aan het beconcurreren? Ja, want de klus is sneller geklaard en het levert de schoonmakers minder werk op. Speel je nu niet in op deze trend, dan mis je over vijf jaar wellicht de boot. Het laten rondrijden van die stofzuigerrobots gaat hoe dan ook op den duur gebeuren.

Core business

Inspelen op die trend kost je nu omzet. En toch, op de lange termijn kunnen de gevolgen nog veel groter zijn. Bepaal nu al heel goed voor jezelf wat je core business is en of dit ook zo blijft. Laat de data voor zichzelf spreken. Kijk in je organisatie naar het business canvas. Kun je gezamenlijk toewerken naar een nieuwe vorm van dienstverlening?

Anticipeer!

Wij komen nu met de beste cloud oplossingen, wat inderdaad zorgt voor een stevige afname in de verkoop van het aantal servers. Het is de harde realiteit van de toekomst, waardoor we nu alvast goed willen worden in het aanbieden van die cloud oplossingen. Tegenwoordig verkopen we alleen nog kleine servers of bieden we helemaal geen servers meer aan. Dat is nu de trend. Een jaar of drie, vier jaar geleden anticipeerden we hier al op. Waar ga jij nu alvast op anticiperen?