We hebben het in Nederland al tijden over digitalisering. Veel ondernemers vinden het leuk om doelgericht ergens heen te gaan. Dus werken zij met een resultaat. Maar digitalisering is niet zomaar een doel; digitalisering is een koers die je vaart, je wilt digitalisering meenemen in alles wat je doet.

Digitalisering in de thuissituatie

In Nederland hebben we een aantal promotors van digitalisering die het  hoog op de agenda hebben staan. Het is belangrijk om de boot niet te missen en we weten allemaal wel hoe hard iets kan gaan.

Kijk bijvoorbeeld naar de thuissituatie. We digitaliseren erop los met een slimme thermostaat, een robot grasmaaier, een smartwatch. Zaken die je allemaal zomaar gebruikt en waar we niet meer bij stil staan. Elke smartphone heeft bijvoorbeeld de app Buienradar geïnstalleerd. Een app waar veel technologie achter zit. Hier is goed over nagedacht: Hoe maken we de kennis over het weer eenvoudig en makkelijk digitaal beschikbaar?

De kenniskloof overbruggen

In het MKB zien we dat de behoefte van de klant vaak wordt opgelost door de MKB’er. Zij kunnen namelijk de kenniskloof overbruggen tussen product/dienst en de daadwerkelijke behoefte van de klant.

Deze kenniskloof is vanuit het verleden altijd overbrugt door het gesprek aan te gaan met de klant, en omdat je ze mee kon nemen in het concept/verhaal. Om een verzekering of pensioen af te kunnen sluiten moest je er in het verleden veel van weten voordat je een keus kon maken. De overbrugging van die kenniskloof was de adviseur, vaak een MKB’er, die jou daarmee hielp.

Tegenwoordig wordt dit steeds meer gedigitaliseerd. Wanneer je digitaal de juiste vragen stelt krijg je eigenlijk ook vaak de goede antwoorden terug en kun je daadwerkelijk overgaan tot het afsluiten van de verzekering. Het digitaliseringstraject wat we dan zien is geënt op het principe dat je dus digitaal de kenniskloof voor de MKB’er steeds meer wilt helpen overbruggen.

Zijn we niet te laat?

Er zijn al veel mensen/bedrijven, die de digitaliseringsslag niet hebben gewonnen. Als wij hierbij concreet naar mijn bedrijf Flevo ict kijken, dan zien wij dat wij ook een slag hebben verloren. Namelijk het verkopen van een computer. Tegenwoordig koop je die makkelijk via internet, wij hebben niet de slagkracht gehad om hierin mee te doen. Het gaat hier immers om massaal ingekocht producten en dat past niet bij ons. Toch denken wij dat een groot deel van de kenniskloven, die nu nog op een handmatige manier worden overbrugt, ook prima te digitaliseren zijn. En wanneer jij het niet doet dan doet een ander het wel.

Jouw kennis digitaliseren

Het vastleggen van kennis, wat doe je nu echt, waar ben je nu zo goed in, wat levert het jou voor meerwaarde? Het vastleggen van die kennis, en daar software voor ontwikkelen of een proces van maken, dat is digitaliseren zoals wij dat bedoelen. Als we dat op een goede manier doen dan denken wij dat jij als MKB’er nog best heel veel toegevoegde waarde kunt leveren als bedrijf, maar dan wel met de ondersteuning van die digitalisering.

De constante druk op de markt

Er wordt aan alle kanten getrokken aan de markt. Veel bedrijven digitaliseren ten koste van de concurrenten. Je concurrentiepositie is dus afhankelijk van of je wel of niet bezig bent met digitaliseren. Dus zorg ervoor dat je een goede balans hebt tussen, wat zet je wel of niet op het internet. Als je 100% transparant bent zorgt dat ervoor dat je 0-marge kunt maken.

Maar kijken we dan weer naar Buienradar, zij hebben op een andere manier hun verdienmodel erom heen gebouwd. Zo kunnen zij alsnog verdienen aan het digitaliseren van het weerbericht.

Het denkproces op de werkvloer

Thuis zijn we digitaliseren dus al gewend, daar doen we niet anders en vinden we het ook nog eens leuk. Dat denkproces nemen we mee naar de zaak. Daar hebben we de gereedschappen om het bedrijf verder te digitaliseren. Denk aan dashboarding, online boekhouden, het realtime inzien van de cijfers, Office 365. In het digitaliseren van jouw bedrijf maak je telkens stapjes. Lukt het jou niet om stapjes te maken dan kunnen wij daar bij helpen.

De volgende stap in het digitaliseringsproces

Wij denken dat het moment daar is, om aan de gang te gaan met het digitaliseren van jouw dienst of product. Wat wordt jouw businesscase als jouw dienstverlening digitaal wordt?

Zoals al eerder genoemd als voorbeeld zien we dat Buienradar gratis is. Zij hebben een businesscase gemaakt die ervoor zorgt dat ze het geld niet verdienen met het weerbericht (het product) maar met de traffic, die zij genereren naar de site.

Zo denken wij dat er ook best wel veel kansen zijn voor MKB’ers. En voor alle bedrijven die wij tot nu toe gescand hebben geldt dit ook.

Er zijn kansen…

Want bij elk bedrijf zijn er wel delen van het proces die te digitaliseren zijn. Om hier achter te komen bieden wij een digitaliseringsscan aan, zo weet jij of jouw dienst of product geschikt is om te digitaliseren.

Buro Flevo en digitaliseren

Wij willen het derde niveau van digitaliseren bereiken. Je kunt je bedrijf in delen digitaliseren maar dat is een soort vanzelfsprekendheid, want het zorgt voor een kostenbesparing en zorgt voor meer flexibiliteit.

Jouw dienst of product digitaliseren is lastiger, want daar moet je immers je geld mee verdienen. Als je dat digitaliseert en je daar je geld niet meer mee kunt verdienen dan moet je wel iets op de plank hebben liggen om toch geld te verdienen. Iets wat je rond jouw dienst of product kunt doen.

Het opdelen van jouw dienstverlening, je producten die je wel of niet kunt digitaliseren, daar zit de kracht van het MKB om zijn voortbestaan te borgen.

Dit is gelijk ook heel moeilijk, omdat we bij digitaliseren ook denken aan gratis. Jij wilt echter niets gratis weggeven, want er moet ook brood op de plank komen.

Wij kunnen hierbij helpen door samen met jou de brug over jouw kenniskloof te bouwen. Hoe? Met een digitaliseringsscan of een digitaliseringstraject.

Meer weten? Neem dan contact op.