Digitalisering

Digitalisering: de overgang van informatie naar een digitale vorm, dat wil zeggen in een vorm die gebruikt kan worden door bijvoorbeeld computers, laptops etc.

Digitalisering is van nu en iedereen heeft er mee te maken. Data verzamelen doe je niet omdat het leuk is om te doen, maar doe je omdat je het wilt hergebruiken. Onbewust of bewust digitaliseren we er op los. Bij een aanrijding maken we een foto van de schade en die delen we via de app met de verzekeraar.

Privé vs Zakelijk

Toch merken wij dat wat we privé omarmen op de werkvloer toch lastiger is. We gebruiken allemaal tools om ons werk te kunnen doen, maar de tools werken niet samen. Wat blijkt? De data werkt niet voor jou maar andersom.

Daarnaast blijkt dat digitalisering binnen bedrijven vaak weerstand oproept. Je gaat immers werk uit handen nemen van je medewerkers omdat het makkelijker of anders kan. Begin daarom klein met digitaliseren en geef als leidinggevende het goede voorbeeld. Zoek een medewerker die de promotor kan zijn en laat de medewerkers wennen aan het proces.

Kies een logisch startpunt, bijvoorbeeld een document waar niemand om heen kan. Het moet te overzien zijn voor jou maar ook voor jouw medewerkers, want de weerstand moet overwonnen worden.

Wil je de boot niet missen?

Maak kennis met digitaliseren door het volgen van onze workshop. In deze workshop gaan we het hebben over de drie niveaus van digitalisering. De eerste twee niveaus zijn ‘downward compatible’ of ‘voortzetten van het huidige met verbeteringen’. Niveau drie is het loslaten van hoe je nu denkt en doet en de mogelijkheid om het weer anders op te pakken.

Ben je al zover om te starten met digitalisering of zit je klem en is hulp nodig? Kijk dan eens bij de digitalisering scan of het traject.