Kom jij ook om in alle informatie en data die in jouw bedrijf rond zwermt? Is de kennis verspreid over meerdere lagen binnen het bedrijf en moet je altijd op zoek naar antwoorden voordat je iets kunt gaan inkopen bijvoorbeeld? Wil je niets liever dan een goede weloverwogen beslissing nemen op basis van kennis die er al is?

Jouw schatkist aan data…hoe ga je deze gebruiken?

Veel bedrijven hebben een schat aan informatie, ook kennis die niet is vastgelegd maar in de hoofden zit van de medewerkers die er al sinds jaar en dag werken. Voor een inkoper een uitdaging om deze data boven tafel te krijgen.

Uitdagingen

Stel dat jij de inkoper bent bij een grote organisatie en het functioneren van het wagenpark is jouw eerste prioriteit. Er zijn dan veel beslissingen die je neemt in je dagelijkse werk. Een onderdeel dat vervangen moet worden, bijvoorbeeld omdat er bij meerdere voertuigen slijtage ontstaat. Ga je een vervangend onderdeel inkopen? Bestaande onderdelen reviseren of zelf nieuwe onderdelen produceren? Of zet je een ander onderdeel in van een hogere kwaliteit?

Zomaar keuzes die je te maken hebt.

Je maakt afwegingen waarin je veel meeneemt. Wat is de levertijd? Hoe lang zullen de voertuigen uit dienst zijn? Wat is überhaupt de trace ability van het onderdeel? Zijn alle tekeningen en specificaties bekend?

Alles moet kloppen… en het is aan jou de juiste keuze te maken.

Je verzamelt natuurlijk zo veel mogelijk informatie, en uiteindelijk kies je voor de oplossing die voor jou het beste voelt. Je kunt de goede keuze maken omdat jij en je collega veel kennis en ervaring hebben. Weliswaar niet gedocumenteerd en tussen de oren, maar samen kom je er vaak wel uit. Heb je er wel eens over nagedacht hoe je al die informatie kunt structureren. Of er een manier is om je te helpen bij het maken van die lastige afwegingen?

De schat aan informatie

Als bedrijf heb je een enorme schat aan informatie. Informatie uit het verleden die niet belangrijk lijkt omdat veel al achterhaald is kan nog steeds van waarde zijn. Deze data is vaak niet vastgelegd maar zit in de hoofden van de medewerkers.

Kennis uit het verleden

Kennis uit het verleden is waardevol maar met de kennis van nu van onschatbare waarde. De keuzes die gemaakt worden gaan volgens richtlijnen, protocollen en ervaring van medewerkers. Als bedrijf wil je sneller een beslissing nemen.

Breng de data samen

De inkoper bij een bedrijf wil het liefst alle data op 1 plek, voor iedereen toegankelijk maar vooral zodat hij snel een beslissing kan nemen en niet op zoek moet naar wat hij wil weten. De input van medewerkers bij het verzamelen van data is belangrijk. Zeker als er verloop is binnen een bedrijf of afdeling. Er moet onderbouwd ingekocht kunnen worden of alternatieven moeten makkelijk gevonden kunnen worden.

Hoe nu verder?

Inspiratie gekregen, wil je hier meer over weten? Wij komen graag vrijblijvend langs om onder het genot van een kopje koffie hier verder over te praten.