Informatie is waardevol. Kennis is macht. Iedere ondernemer die zijn klantenbestand wil vergroten of aan doelgroepherkenning doet, weet dat data van onschatbare waarde is. Toch hebben de meeste bedrijven in het MKB geen financiële middelen om een informatiemanager aan te stellen. Buro Flevo, een spin-off vanuit de bedrijfsactiviteiten van Flevo ICT, heeft hiervoor dé oplossing: de digitale informatiemanager.

Eigenaar Arend Jan te Velde kijkt graag vooruit, een toekomstvisie in zijn branche is dan ook enorm belangrijk. De rol van ICT-bedrijven verandert sterk en dus zocht hij naar nieuwe middelen om het bedrijfsleven te bedienen. Sinds begin dit jaar is dat Buro Flevo: de informatiemanager voor het MKB, zoals hij het graag noemt: “We hebben zelf ook heel erg moeten zoeken naar de juiste manier om met al die data aan de slag te gaan. De afgelopen vijf jaar hebben we daarin veel kennis en kunde opgebouwd. Die expertise gebruiken we nu om die meerwaarde van een goed informatiemanagement ook toe te passen bij onze klanten.”

Ondersteuning bij managementbeslissingen

Inmiddels zijn er al meerdere trajecten opgestart bij MKB-ers in Flevoland. “We merken dat het verhaal bij ondernemers voor glimmende ogen zorgt. De stortvloed van informatie die we elke dag over ons heen krijgen zorgt ervoor dat het ook steeds moeilijker wordt om daar een goed gevoel bij te krijgen. Op een gegeven moment heb je geen duidelijk beeld meer van je klant en de producten. Ondernemers hebben daar zonder meer ondersteuning bij nodig. Als je alleen bruikbare data op het scherm krijgt, dan kan je veel makkelijker beslissingen nemen die voor het bedrijf en je klanten het beste zijn.”

Databases koppelen

Het gebruik van data wordt door veel grote bedrijven al jaren gehanteerd. Voor het MKB is het een stuk moeilijker om data om te zetten in handige overzichten en checklisten. “Wij hebben tools voor onszelf ontwikkeld om via dashboards informatie vanuit verschillende databases aan elkaar te koppelen. Door deze tools in gebruiksvriendelijke pakketten aan te bieden wordt het bewustzijn van beschikbare bruikbare data groter. Zowel bij de ondernemer als bij de onderneming. We zorgen met onze tools ervoor dat de organisatie op een praktische manier kan werken met informatie.”

Creatief proces

De input voor de tools wordt door de ondernemers zelf in de systemen gezet. Dat is een tijdrovend klusje, maar dat creatieve proces betaalt zich volgens Te Velde gemakkelijk weer uit: “Het goed in beeld krijgen van het doel is een belangrijk onderdeel van de oplossing die ondernemers zoeken om groei te realiseren of de doelgroep beter te bedienen. Door informatie beschikbaar te stellen via een dashboard zie je dat de organisatie met die cijfers gaat werken. Alleen dat al zorgt voor een efficiencyslag binnen de onderneming, zonder dat het wordt beïnvloed door externe factoren.”

Het concept is volgens te Velde uniek in het midden- en kleinbedrijf: “De combinatie van het zoeken naar bruikbare informatie, het verwerken daarvan door de juiste tools te leveren en het starten van een project gebeurt in het MKB op dit moment nergens.”

Kostenbesparing en omzetverhoging

Uiteraard vergt het werken met de tools van Buro Flevo een investering voor de MKB’er. De return-of-investment is volgens Te Velde echter zeer duidelijk in kaart te brengen: “Afhankelijk natuurlijk van de doelen die je stelt: intern kan hiermee een kostenbesparing worden gerealiseerd en extern zorgen de tools voor omzetvergroting door je klant beter in beeld te krijgen. Hoe ga je de klant die bij je past bij je krijgen, maar ook hoe neem je afscheid van klanten die in je database zitten en niet bij je passen.”

Revolutie

De Dronter ondernemer gaat een heel eind mee in de constatering dat dit een revolutie gaat veroorzaken: “Ik roep al jaren dat de afgelopen tien jaar hartstikke leuk waren, maar dat komende tien jaar nog leuker gaan worden. De huidige technologie zorgt ervoor dat we weer echt met informatie aan de gang gaan. We zijn in een heel leuk decennia beland, waarin leuke dingen gaan gebeuren op basis van technologie en analyses van basisgedrag.”

Privacy versus informatiesamenleving

De kanttekening dat consumenten gesteld zijn op hun privacy en niet willen dat bedrijven ‘hun koelkast automatisch vullen op basis van koopgedrag’ wijst Te Velde resoluut van de hand. “De jongeren generatie maakt zich daar helemaal niet druk om. Privacy heeft de afgelopen jaren een heel andere waarde gekregen, dan pak hem beet tien jaar geleden. Maar in principe kunnen supermarkten nu al je boodschappenkar klaarzetten voordat je binnen bent. Vergelijk het met de dorpeling die vroeger midden in het dorp op het bankje zat en alles wist. Buro Flevo neemt die rol over. Dat is enerzijds misschien eng, maar ook prettig want in de informatiesamenleving waarin we nu leven ga je nooit snel vinden wat je echt zoekt.”

| “Deze ontwikkeling gaat evenveel impact hebben als de uitvinding van de brandstofmotor” |

Te Velde stelt dat het voor MKB’ers steeds moeilijker wordt om nieuwe klanten te vinden die geen binding hebben met je huidige klantenkring. “Onze tools gaan ervoor zorgen dat je die categorie wel kunt bereiken. Dat mag je echt wel een revolutie noemen. Deze ontwikkeling gaat evenveel impact hebben als de uitvinding van de brandstofmotor. Zo belangrijk als die geweest is in de recente geschiedenis van de mens, zo belangrijk gaat informatiemanagement worden voor de MKB’er van de toekomst.”

bron: http://flevozine.nl/achtergrond/4537/