Consumenten hebben steeds minder behoefte aan eigen bezit: we kopen minder spullen en kiezen voor tijdelijk gebruik van producten en diensten. Komt er iets anders voorbij, dan kijken we weer verder. De cloud maakt deze denk- en levenswijze mogelijk. Doordat we onze behoeften en gebruiken online vastleggen, ontstaat een grote schat aan data. Weet je die data als ondernemer slim te gebruiken, dan kan die erg waardevol zijn.
Ons eerste advies: kijk verder dan je eigen data. Brancheoverschreidende data biedt namelijk volop mogelijkheden voor ondernemers. Belangrijkste uitgangspunt is elkaar helpen zonder dat je bang hoeft te zijn voor concurrentie. Kijk bijvoorbeeld naar een bakker en een bloemist: twee ondernemers met heel verschillende producten. Wanneer zij data uitwisselen, helpen ze elkaar succesvoller te zijn. Samen weten ze immers precies wie wanneer iets te vieren heeft.
Persoonlijke benadering
Het vinden van meer potentiele klanten is leuk, nu wil je nog dat die klanten daadwerkelijk voor jou kiezen. Data geven je een hoop informatie over een klant. Kies op basis van die informatie voor een persoonlijke benadering, met een passend aanbod. Zorg dat je de klant verbaast. De juiste ketenpartners kunnen je helpen, en jij hen. Het gaat niet zozeer om de partners die het goedkoopst zijn, maar juist om de partners die echt iets toevoegen aan jouw product.
Vind aansluiting
Hoe weet je nu wat relevante partners zijn voor jouw klant? Die vind je door te kijken wat in het verlengde ligt van een beslismoment, en wat daar aan vooraf gaat. Rond een beslismoment gebeurt namelijk van alles. Als ondernemer is het de kunst hier aansluiting bij te vinden. Zorg dat je die mogelijkheden vindt. Wees relevant, maar zorg vooral dat je de klant uiteindelijk van dienst bent.
Structuur opbouwen
Grote bedrijven zoals Bol.com en Hallmark opereren al volop deze manier. Kleinere bedrijven vinden het vaak nog lastig deze kansen te pakken. Ze weten niet goed hoe ze op de techniek kunnen inhaken. Niet zo gek, want het is pittig om hiervoor een structuur op te bouwen. Hoe bedenk je dit als kleine ondernemer? Buro Flevo ondersteunt jouw bedrijf met de juiste tools.
Logische ketenpartners
Samen kijken we waar je staat in de klantenreis en wie voor jou logische ketenpartners zijn. Wat kun jij zelf toevoegen aan de reis van jouw klanten? En misschien nog wel belangrijker: wat voegt jouw dienst toe aan de reis die klanten van een andere ondernemer afleggen?