Patronen herkennen: een slimme manier voor het multiplien van je klanten

Je meest succesvolle klantenrelaties: je noemt ze waarschijnlijk eenvoudig op. Je kent de afnamefrequentie van jouw product en er is sprake van een goed, wederzijds contact. Heb je ook een duidelijk profiel voor ogen van deze klanten en weet je welke prospects je dezelfde voorkeuren en gedragskenmerken kunt toekennen?

Als ondernemer ben je vaak op zoek naar meer van datgene wat je al hebt. En dat is logisch, want je weet welke klanten voor jou het meest waardevol zijn. Niet zo gek dat je een voorkeur hebt voor een bepaald type klant. Daarvan zou je er wel meer aan jouw relatiebestand willen toevoegen. ‘Multiplien’, noem je dat.

Een praktische toepassing van je eigen databronnen

Hoe realiseer je dit nu voor jouw bedrijf? Wie zijn jouw meest waardevolle klanten en wat voor gedrag vertonen zij? Kies voor een praktische toepassing van je eigen databronnen. Wat werkt wel en wat werkt niet?

Terug naar successen aan de hand van patronen

Is er sprake van een succesformule? Voor de continuering van jullie relatie hoef je sommige zaken slechts iets bij te stellen. Behoeftes en mogelijkheden veranderen, pas jezelf en je product daar op aan. Ook met het oog op toekomstige klanten. Gooi de figuurlijke klantenmapjes op tafel en sorteer op basis van product, omzet, kennis of bijvoorbeeld tevredenheid. Herken je patronen? Ga dan terug naar eerdere successen: je bent nu in staat te beantwoorden aan de hand van welke patronen een succes destijds is ontstaan.

Wat maakt jullie relatie succesvol?

Weet je inmiddels hoe die succesvolle relatie met die ene klant is ontstaan? Definieer die klant dan eens heel goed voor jezelf. Wat zijn de kenmerken van deze klant en belangrijker nog: hoe voldoe jij aan de verwachting van deze klant? Bijkomend voordeel: wie zijn succesvolle relaties scherp heeft, is ook in staat om afscheid te nemen van relaties die minder rendement opleveren.

Efficiënt en effectief werken

Natuurlijk is efficiënt en effectief werken een vereiste voor bovenstaande. Houd je jouw klantengegevens niet op deze manier bij, dan trek je een stuk moeilijker conclusies. Patronen zijn dan lastiger te herkennen.

Samen relaties nog succesvoller maken

Buro Flevo dropt niet alleen ideeën bij haar klanten, maar bewaakt ook de opvolging van een traject. Het bedrijf wil een informatiemanager zijn voor haar relaties en ziet zichzelf als medewerker van de klant. Het in big data gespecialiseerde bedrijf uit Dronten helpt jou graag met het inzetten van de juiste klantentools. Durf jij samen met Buro Flevo je zakenrelaties nog succesvoller te maken en uit te breiden? Informeer naar de mogelijkheden bij Arend Jan te Velde.