Met een andere bril naar je processen kijken, kan je bedrijf flink wat meer rendement opleveren. De vorige keer lichtten we toe hoe je meer rendement uit je bedrijf haalt in financiële zin. Een slimme inrichting van je bedrijfsprocessen helpt je daarbij, omdat je zo toegang hebt tot waardevolle informatie. Voor meer rendement op het gebied van tijd is dat niet anders.

In dit blog vertellen we waar de eerste winmomenten liggen.

Bundel je diensten
Veel dienstverlenende bedrijven bieden hun klanten een breed scala aan diensten. Ze doen heel veel verschillenden dingen voor een grote uiteenlopende groep klanten. Die bedrijven doen er goed aan om keuzes te maken. Zich te richten op een specifieke branche of op één product. Zo verkochten we bij Flevo ict in het verleden ook mobiele telefoons. Deze bieden we nu nog aan, alleen niet langer als losstaand product, maar als onderdeel van een compleet pakket. Het bundelen van diensten, noemen we dat.

Is het erg als een bepaald product of dienst erg arbeidsintensief is? Nee, maar zorg ervoor dat je daarnaast ook een product verkoopt dat je relatief minder tijd kost. Een simpel sommetje rekent namelijk voor dat sommige werkzaamheden -het op gang helpen van de klant, mailtjes die over en weer gaan- soms te veel tijd kosten ten opzichte van het uiteindelijke rendement. Stel daarom niet alle diensten apart beschikbaar en bied ze enkel aan voor je vaste klanten. Een interessant idee dat op z’n minst het overwegen waard is. Ons advies: maak keuzes, en kies je klant.

Doe dingen niet
Tijd over kunnen houden zit ‘m ook in de soort klanten die je van dienst wilt zijn. Misschien heb je een klant in je portefeuille van wie je weet dat ‘ie niet honderd procent gelukkig met je is. Jij op jouw beurt weet niet goed hoe je deze klant nog verder kan helpen. Er is geen echte klik. Dit werkt voor jullie allebei frustrerend. Voor je klant is het misschien een grote stap om bij je weg te gaan. Het is dan ook helemaal niet raar om deze klant te helpen met een overgang naar een andere dienstverlener. Voor jou een zorg minder, en absoluut een besparing van tijd.

Leer nog meer over je klanten en diensten
Registreer de binnenkomende telefoons en e-mails in je bedrijf die het meeste tijd vragen van je mensen. Hier valt vaak nog heel veel te winnen. Laat de mensen op de helpdesk de daadwerkelijke tijd noteren die ze aan een ticket hebben besteed en factureer uiteindelijk op basis van de behoeften en eisen van de betreffende klant. Die kunnen namelijk heel erg verschillen, wat telkens een andere aanpak van medewerkers op de helpdesk vereist. Het doel is niet je mensen in de gaten te houden, zeker niet. Wat je wel wilt, is een nog beter beeld krijgen van je klanten, producten en diensten. Wees daar duidelijk over richting je personeel.

Slimme indicatoren
Slim ondernemen doe je door telkens de juiste beslissingen te nemen. Ook als het gaat om je persoonlijke agenda of de tijdsbesteding binnen je bedrijf. Die beslissingen hoef je niet alleen op basis van je gevoel te nemen. Het is zo veel makkelijker om systemen als slimme indicatoren te gebruiken. Die stellen je in staat verstandige keuzes te maken en over de juiste informatie te beschikken. Buro Flevo is gespecialiseerd in het inrichten van processen en het verbinden van systemen. Hieruit ontstaat bruikbare data die jou als ondernemer verder helpen.