Meer verdienen zonder extra tijd in je bedrijf te hoeven stoppen? Een aantrekkelijke gedachte voor veel ondernemers. Misschien hebben we je aandacht getrokken, maar denk je nu: alles in mijn bedrijf is al zo geoptimaliseerd, ik kan weinig nieuws meer toevoegen. Ons advies: Kijk eens welke bedrijfsonderdelen jou het meeste rendement opleveren en onderneem actie met de juiste informatie.

Financieel rendement ligt voor de hand, maar dat is niet het enige waardevolle element om naar te kijken. Jouw tijd is schaars en daardoor misschien nog wel veel waardevoller. Hetzelfde geldt voor positieve energie. Hoe belangrijk vind jij het dat je blij wordt van je werk en je tijd goed besteed?

Rendement in financiële zin
Toch maar even terug naar het financiële aspect, omdat dat simpelweg vaak het makkelijkst is. Daar vestigen we in dit blog de aandacht op, om op een later moment terug te komen op de andere twee.

Tachtig versus twintig
Heb je wel eens gehoord van de uitspraak dat twintig procent van je klanten zorgt voor tachtig procent van je omzet? Neem die klanten die voor relatief minder omzet zorgen, daarom eens onder de loep! Een klant die bij je weggaat en maar voor een klein gedeelte van je omzet zorgt, stelt jou in staat nog meer te investeren in klanten die het meest opleveren. Het is helemaal geen gek idee om misschien afscheid te nemen van een aantal onrendabele klanten.

Scherpe aanbieding smaakt naar meer
Kijk ook eens of jij in jouw dienstverlening de werkwijze van supermarkten kunt toepassen, waar sommige producten vaak onder de kostprijs te verkrijgen zijn. Heb je een product dat gretig aftrek vindt onder je klanten? Verlaag de prijs tijdelijk en vestig tegelijkertijd de aandacht van je klanten op één van je andere producten. Het maakt niet uit als je op het afgeprijsde product verlies maakt, je verdient het vanzelf terug wanneer de klant meer producten bij je afneemt.

Het meest is niet altijd het beste
Meer verkopen is natuurlijk interessant, maar kijk voor de verandering ook eens op welke producten de meeste marge zit. Vaak zijn dit de producten die qua aantal minder vaak verkocht worden. Juist hier kan een kleine verbetering vaak een grote impact hebben. Het is weer net als in de supermarkt: Groenten en fruit kunnen hier wel de meest verkochte producten zijn, wie weet ligt er een veel hogere marge op de wijn. Een goed idee om bezoekers wijnen te laten proeven op de betreffende afdeling. Met het verkopen van een goede fles wijn in plaats van de huiswijn, kun je misschien wel veel meer verdienen zonder dat je hier al te veel werk voor hoeft te doen.

Beslissingen nemen op basis van informatie
Buro Flevo kan je helpen met het verkrijgen van duidelijke informatie op basis van data die klanten bij je achterlaten. Door slechts een paar systemen met elkaar te verbinden, is het al mogelijk om een kleine analyse te doen. We kijken of we extra, relevante informatie voortaan kunnen registreren in bestaande systemen door simpelweg enkele velden toe te voegen. Buro Flevo stelt duidelijke rapporten en dashboards op, zodat jij beslissingen kunt nemen op basis van informatie. Natuurlijk vinden we het wel zo interessant om naderhand te meten of het verbinden van informatiebronnen het gewenste effect heeft gehad.