Leuk hoor, die ‘big data’ waar je mensen uit je omgeving regelmatig over hoort. Gooi alle data van een bedrijfsafdeling bij elkaar en je beschikt over een schat aan informatie. Maar hoe maak je die informatie nu écht relevant?

Veel directeuren, managers en leidinggevenden zijn zich bewust van de kracht van big data, maar hebben behoefte aan iemand die ze meeneemt in dit verhaal. Het is immers wel zo handig om te weten wat voor jouw bedrijf wel werkt en wat niet. Arend Jan te Velde, eigenaar van Buro Flevo, erkent dit: “En om te weten wat je écht belangrijk vindt. Als je die zaken voor elkaar hebt, kom je tot verrassende inzichten.”

Het moet niet te veel tijd kosten

Volgens Arend Jan wordt data pas echt waardevol wanneer die helpt efficiënte en effectieve beslissingen te nemen. “En dan wel het liefst zonder dat je hier heel veel denktijd mee kwijt bent. Informatiestromen moeten daarom goed gestructureerd zijn.”

Quick wins

Veel bedrijven nemen beslissingen vaak op gevoel, is de ervaring van Arend Jan. “Met name in het verleden gebeurde dat nog vaak. Zodra bedrijven wat dieper gaan spitten, blijken die beslissingen niet gestaafd. Je wilt gefundeerde beslissingen nemen. Toch is het ook goed om te weten waar de quick wins liggen: Van daaruit creëer je meer waarde met een visie voor de lange termijn.”

Schatgraven

Adequate stappen zetten, dat werkt volgens hem het beste. “Zelf ben ik behoorlijk to the point. Hup, aan de slag, is een kreet die wel bij me past.” Eenmaal begonnen, denkt een consultant mee over zaken zoals wie welke informatie gaat leveren vanuit een specifieke afdeling. Schatgraven, noemt Arend Jan dat. Welke data hebben we nu precies nodig, waar gaan we dit vastleggen? Welke data is relevant en welke data kan relevant worden?

Dashboards

Arend Jan: “Dat laat ik ook zien op de dashboards die we voor bedrijven inrichten. Deze dashboards helpen bij het nemen van beslissingen, omdat relevante data hier hapklaar op wordt gepresenteerd.”

Enthousiast noemt hij een voorbeeld: “Een theater schakelde onze hulp in. Het is niet alleen een theater, er zit ook een bioscoop en een muziekschool. Wij zeiden tegen het theater: “Jullie hebben allerlei dataprogramma’s, jullie weten wanneer er vakanties zijn én jullie weten wat voor weer het wordt. Die data gaan we voor jullie met elkaar verbinden. Kijk bijvoorbeeld naar een persoon die altijd kaartjes voor de bioscoop boekt, maar nu voortaan reserveert voor het theater. Vanwaar dit omslagpunt? Dat soort informatie, dáár zijn we naar op zoek.”