Bij data op de balans denk ik aan het Kadaster. Zij steken veel tijd en geld in het gereedmaken en veredelen van hun data. Er gaan dus veel kosten zitten in die data om het op een goede manier gestructureerd inzichtelijk te krijgen.
Logisch dat die data, wat eigenlijk het eindproduct is, op de balans staat, toch?
Een mooie vraag voor het Kadaster maar wat betekent het voor jou als MKB bedrijf? Als MKB’er steek je namelijk ook best wel veel tijd en energie in je data. Je wilt je data goed geregeld hebben en gebruikt misschien wel een CRM systeem. Je maakt producten waar je serienummers van bijhoudt. Of je bent dienstverlener en je verzamelt informatie van de diensten die je levert aan je klanten. Die data heeft dus waarde.
Datawaarde omzetten in financiële waarde
Even zwart/wit. Twee belangrijke vragen die wij stellen over protectie van data inventaris als balanspost:
- Is er in de begroting budget om de data actueel te maken?
- Is er een budget om de data te kunnen blijven bewaren en naar de toekomst toe ook functioneel te houden?
Data waarderen en op de balans zetten is misschien erg ver gezocht en je denkt waarschijnlijk dat dit meer iets is voor je accountant om financiële trucjes uit te halen in de boekhouding. Maar de kern is eigenlijk dat je je data wilt hebben en houden, dus dat data veredeling wel gewoon op de begroting moet staan. Een vast onderdeel in je budget reservering.
Grote partijen
Grote bekende Nederlandse bedrijven doen dit al, zij gebruiken hun data en veredelen deze ook. Boodschappen doe je niet zonder je data weg te geven. Maar dat een MKB bedrijf er wat mee doet of mee bezig is vinden we vaak onlogisch. We denken in ons eigen bedrijf dat het wel te overzien is en dat we in de regel wel weten waar we mee bezig zijn. Het onderbuik gevoel en de bankrekening zijn onze belangrijkste graadmeters. Grote bedrijven nemen hier geen genoegen mee, waarom het MKB dan wel?
Houdbaarheidsdatum data
De waarschuwingen dat er op data een houdbaarheidsdatum zit, wordt weinig mee gedaan. Informatiemanagement daar moet je wat mee, data-hygiëne moet je toepassen om naar de toekomst toe data te kunnen blijven bewaren. Data verrot niet zoals je ook betonrot hebt, maar als je data niet actief beheerd verouderd het en verloopt dus de houdbaarheidsdatum.
Up to date
Data up to date houden, je moet er tijd voor maken en dromen over mogelijkheden.
Voeg met brainstormsessies creativiteit toe aan je data zodat het ook echt veel beter gebruikt gaat worden.
Een van de workshops die wij geven is de inspiratieworkshop. Dromen over de data die je nu hebt en werken aan de data die je moet verbeteren. De waarde toevoeging aan je data voor je klanten of wellicht om meer klanten te werven. Handige tools die je helpen om dit gedaan te krijgen. Hoe? Door nu samen aandacht te geven aan innovatie en kansen van nu.
Dus zet jij data op de balans?
Wij komen graag bij vrijblijvend jou langs om onder het genot van een kop koffie eens te praten over jouw data en de mogelijkheden om deze houdbaar te houden.
[ccf_form id=”131″]