Het thema digitalisering triggert steeds meer mensen. En uit de gesprekken die wij hebben gevoerd blijkt dat als we het MKB willen gaan digitaliseren, er veel vragen ontstaan. Hoe gaan we dat doen? En hoe gaan we het werk wat voortkomt uit digitalisering gedaan krijgen? Maar er ontstaat ook angst, want als we gaan digitaliseren raak je dan niet je stoel kwijt omdat er geen werk meer is?

De agrarische sector

Sommige projecten/thema’s zijn heel groot. Kijk bijvoorbeeld naar een thema als de agrarische sector, dit kun je niet alleen oppakken. Je zou dan liever een samenwerking van bedrijven creëren die dat thema samen oppakken. Bedrijven die elk op hun eigen vakgebied een aanvulling doen, om zo samen tot het einddoel te komen. Deze samenwerking is iets wat steeds meer bespreekbaar wordt en waar bedrijven ook voor open staan.

Verleden versus toekomst

In het verleden waren veel mensen angstvallig met het delen van informatie en wilden ze het liefst alles in eigen beheer houden. Tegenwoordig is het makkelijker om het er eens met ELKAAR over te hebben. Met concullega’s samen om de tafel zitten en kijken hoe het digitaliseringsvraagstuk aangepakt kan worden. Want in sommige gevallen is het gewoon te groot om alleen aan te pakken.

Samen in gesprek om verder te komen

Durf en lef

Starten met digitalisering vergt veel van een bedrijf. De technologie is vaak wel voor handen en is soms als oplossing ook dichtbij. De vertaalslag van de kennis die jij hebt naar een stuk software is een stuk moeilijker. Je wilt het niet te eenzijdig aanvliegen want dan loop je vast in details. Beter is het dan om dit SAMEN met anderen de doen. Samen kijken of je er dan niet een gestandaardiseerd bouwblok van kan maken. Of wellicht zijn er al standaard bouwblokken voor handen. Door het samen te doen kun je er op een meer generieke manier naar kijken.

Doorgaan of veranderen

Het verleden heeft ons geleerd bij bijvoorbeeld automatisering, dat als je maatwerk laat maken specifiek voor jouw proces, dit een hele dure constructie is. Een constructie die naar de toekomst toe ook niet houdbaar is. We zijn NU op het punt aangekomen dat veel bedrijven inzien dat als ze een proces anders aanpakken, ze dan makkelijker kunnen invoegen in een bepaald softwarepakket of  procedure die vastligt in een stuk software. Als dit dan ook nog prima werkbaar is, dan hoeft niets te blijven zoals het was.

Blijf je doen wat je deed dan krijg je wat je had OF durf je het aan om zaken anders te doen zodat digitalisering je kan helpen om de volgende stap te nemen.

If, Then, Else

Het vertrouwen dat software je kan helpen is momenteel één van de dingen waar we nog tegen aan zitten te hangen. Je vertrouwt allerlei individuele software en logischerwijs kun je ook al wel vooruit kijken naar welke softwarepakketten eraan komen. De logische innovatie zie je zelf vaak wel. Maar durf jij inderdaad software zo te vertrouwen dat die met je meedenkt in plaats van dat jij dingen hebt vastgelegd die in een bepaald proces moeten gebeuren. Je gaat dus niet meer zelf de stapjes invullen maar je laat de software meedenken, dit is kunstmatige intelligentie.

Laat jij software meedenken of blijf je het werk allemaal zelf doen?

Kunstmatige intelligentie

Dit klinkt nu nog best wel eng, maar we zijn er ook al wel aan gewend geraakt. Bijvoorbeeld de thermostaat thuis die zichzelf inregelt en waar je zelf eigenlijk niet meer naar hoeft te kijken. Maar dit geldt natuurlijk voor nog veel meer zaken. Het feit dat software bijvoorbeeld kan herkennen of iets echt is of fake. Dit geeft vertrouwen in software omdat het aanmaken van bijvoorbeeld een fake account niet meer mogelijk is of in ieder geval heel moeilijk gemaakt wordt.

Vertrouwen is een belangrijk item bij de acceptatie van digitalisering.

Vertrouwen

Hebben we het vertrouwen dat digitalisering ons echt gaat helpen? Je hebt vertrouwen in je team, dat ze op de juiste manier het werk doen, maar als digitalisering (software) een onderdeel wordt van het team moet je daar nog steeds op kunnen vertrouwen. Vertrouw jij erop dat je met digitalisering kunt omgaan, want als je het negeert of je gaat er op de verkeerde manier mee om dan kan het je inderdaad je stoel kosten.

Zaagt de digitalisering aan jouw stoel?